Freedom of the gatekeepers: A free media study of NZ and
Fiji — self-regulation or state intervention?

David Robie
Pacific Media Centre
AUT University, Aotearoa/New Zealand 14 November 2008

Abstract: In almost four decades of independence, Fiji has faced the paradox of a
traditionally free press and a succession of mostly authoritarian or paternalistic governments,
whether elected or installed as the result of coups. Currently, Fiji is ruled by a military-backed
regime that usurped power following the South Pacific country’s fourth coup in December
2006. In the first five months of 2008, two expatriate publishers of the leading daily
newspapers, the Murdoch-owned Fiji Times and the local Fiji Sun, were deported amid
international controversy. Other journalists have been detained, threatened and harassed. In
2007, a controversial Fiji-born consultant was engaged by the Fiji Human Rights Commission
to prepare a report on the ‘freedom and independence of the media’ in Fiji. This review
process was largely rejected by the Fiji news media but supported by some critics seeking
greater fairness and balance. The consultant’s report has since been used by the regime of
Commodore Vorege Bainimarama as a justification to consolidate all existing media laws
under the Constitution, the Public Order Act and the Media Council Code of Ethics into a
separate ‘Media Promulgation’ law. During a comparable time frame, the New Zealand Press
Council engaged two consultants to conduct an independent review of the activities and
operations of the Council, recommending a higher profile for its role in promoting freedom of
expression through responsible media and high editorial standards. This was the first
independent review since the Press Council was established in 1972 and is regarded by some
as a milestone in the public right to know. With reference to the media accountability systems
(M*A*S) model developed by the late Claude-Jean Bertrand, this paper seeks to examine and
contrast the public discourse and media processes involved with two media self-regulatory
bodies in an authoritarian regime and a social responsibility democratic government context.
The paper recommends a fresh independent review of the structure and role of the Fiji Media

Council.



Introduction
IN ALMOST four decades of independence, Fiji has faced the paradox of a

traditionally free press and a succession of mostly authoritarian or paternalistic
governments, whether elected or installed as the result of coups. Currently, Fiji is
ruled by a military-backed regime that usurped power following the South Pacific
country’s fourth coup on 5 December 2006 (Fraenkel & Firth, 2007). Almost two
years later, the Fiji High Court ruled that the coup was ‘not illegal’ in a controversial
judgment on 9 October 2008 (Qarase and others, 2008). In the first five months of
2008, two expatriate publishers of the leading daily newspapers, the Murdoch-owned
Fiji Times and the local Fiji Sun, were deported amid international
controversy.' Other journalists have been detained, threatened and harassed (Karlekar

& Marchant, 2007).

In 2007, a controversial Fiji-born consultant, Dr James Anthony, was engaged by the
Fiji Human Rights Commission to prepare a report on the “freedom and independence
of the media’ in Fiji. This review process was largely rejected by the Fiji
news media but supported by some critics seeking greater fairness
and  balance.  The report also embroiled two New  Zealand
journalists.>  The consultant’s report has since been used by the regime of
Commodore Vorege Bainimarama as a justification for a plan to consolidate all
existing media laws under the Constitution, the Public Order Act and the Media
Council Code of Ethics into a separate ‘Media Promulgation’ law (Fiji government

media release, 17 July 2008).

During a comparable time frame, the New Zealand Press Council engaged two
consultants to conduct an independent review of the activities and operations of the

2|Page



council, recommending a higher profile for its role in promoting freedom of
expression through responsible media and high editorial standards. This was the first
independent review since the Press Council was established in 1972 and is regarded
by some as a milestone in the public right to know. With reference to the media
accountability systems (M*A*S) model of the late Claude-Jean Bertrand as an
alternative to self-regulation without government intervention (Figure 1), this paper
seeks to examine and contrast the public discourse and media consultation processes
involved with two media self-regulatory bodies in an authoritarian regime and a social
responsibility democratic government context (see Bertrand, 2002, 2003, 2005;
Bromley, 2003; Dadge, 2005; Pearson, 2007; Robie, 2003, 2004, 2005; Singh, 2005):
“The problem is not, as some in [the Pacific] seem to fear, that government can turn
[press councils] into statutory control machines ... the problem is that they have

rarely acquired much influence’ (Bertrand, 2005: 6).

In New Zealand, media freedom is not guaranteed by any supreme constitutional law
as it is in countries such as Sweden and the United States. In Fiji, media freedom is
even more tenuous due to the impact of four coups or attempted putsches in the past
two decades. Both countries have evolved self-regulatory media accountability
systems in responses to government threats of regulation, more perceived than real in

the case of New Zealand.

In Fiji, a few years after independence in 1970, a self-regulatory body known as the

Fiji Press Council was developed, modeled loosely on the Australian and New

Zealand press councils. The Fiji Press Council ‘proved ineffective in its principal

3|Page



Figure 1: M*A*S systems in six Pacific countries.

Internal M*A*S

Fiji

Samoa | Solomons

Tong:a

Waruatu

Correchion box

Media regorter

In-house critic

Disciplinary corrrmillee

Media page/program

Inlernal memo

| Codae of ethics
Ethical audit

Ethics coach

Ombudsman

Oipinian sunsay

Company of jpurnaksts

External M"A*S
Journalism raview
Allermative media

Samoa | Sclormons

Tomnga

Wanuatu

| Critical bookirepart

= =

L
<«

=] = =

SAEAES

Public statermeants

Media-related NGO or
Foundation

Medla abasrvatony

LA

<
£ |

LA

< |

| Mon-profit research

Higher educabon

= |

L4
£ |

< | n

| Media at schoal

Consumer group

Assoc of militant
cilizens

Company of users

| Public braadcasting

¥ ¥

Regulatory agency

Cooperative M*A*S

Samoa | Solormmons

| Letters to the editor

Fubl¢ access

| Paid-Tor apinion page

Accuracy and faimess
fquestionnaira

| Conguling with usens

Lizigon commithes

| Lacal press council

Matipnallregione] press
councl

| Continuous education
Mowvie or TV series

Freedom of the gatekeepers: a free media study of NZ and Fiji — self-regulation or state intervention?

Source: Singh (2005), adapted from Bertrand. Pacific Journalism Review, 11(2): 54. A table of six Pacific
countries and their systems of M*A*S—media accountability systems based on the Bertrand model (see Bertrand,

2005; and also 2002, 2003).

4|Page



[sic] task of dealing with complaints against the press’ (Morgan & Thomas,
1996: 10) and was reformed and ‘reinvigorated’ as the Fiji News Council. In 1996,
Thomson Foundation consultants Kenneth Morgan and John Prescott Thomas were
commissioned by the Fiji government to conduct a review of broadcasting and other
laws—such as the Official Secrets Act, the Newspapers Registration Act and
Defamation Act—to consider whether statutory regulation should be introduced and to
consider how the Press Council could “enhance its independence, public credibility
and effectiveness” in dealing with public complaints against the media (Morgan &
Thomas, 1996, p. 31). Morgan had been a director of the British Press Council, and its
successor, the Press Complaints Commission, for 12 years and he had been a trustee
of Reuters since 1984. Thomas ran a private consultancy, JPT Media Associates Ltd,
and had previously been a broadcasting executive with both editorial and management

experience at a senior level in the BBC and Independent Television.

While the Thomson review found the technical standards of the Fiji news media
generally good—*both daily newspapers are well-produced and print quality of the
magazines is high’ and radio stations had a ‘well-developed style and image’ and
television was limited by ‘modest resources’—it was not so flattering about the

journalism:

In terms of journalistic standards, however, we encountered some disquiet. Both
politicians and lay representatives gave us instances of poorly researched or
insensitive reporting and we ourselves remarked on some examples of
unbalanced writing. Media managers and editors admitted to us that there were

shortcomings in the qualifications and experience of some of their staff. This

5|Page



dilution of expertise appears partly due to the exodus of experienced talent which

followed the 1987 coup (Morgan & Thomas, 1996: 11).

The Thomson team regarded this problem as a major obstacle to a ‘responsible
implementation of the proper freedom of the media’. Morgan and Thomas added that
‘the effects are still felt as a missing half-generation of trained, experienced
professionals to fill senior editorial and ‘long-stop’ subeditorial posts, to act as role
models for younger journalists and to provide on-the-job training for new

entrants’ (ibid.: 12).

Among its recommendations, the Thomson report called for the Newspapers
Registration Act to be retained with a clause specifying that registration could not be
denied or withdrawn; the introduction of a new Broadcasting Act covering both radio
and television; the formation of a self-regulatory Fiji Media Council funded by media
industry members and a Media Council Code of Practice; the replacement of the
Official Secrets Act by an Official Information Act as proposed by Fiji’s 1997
Constitutional Review Commission; legal barriers to cross-media ownership; and
media employers, University of the South Pacific and the then Fiji Journalism
Institute to ‘meet under the aegis ... of the new Media Council to develop an
integrated approach to structured on-the-job in-house training” (Morgan & Thomas,

1996: 24).

Two years after the Thomson report, the new self-regulatory Fiji Media Council was
established by the industry and it also set up an independent complaints committee.

However, successive governments have accused the Council of being ‘incompetent

6|Page



and ineffective’ over enforcing ethical guidelines and professional standards

(Singh, 2008):

Like similar bodies elsewhere, the Fiji Media Council has been tagged with
unflattering labels such as “toothless tiger’ and ‘publishers’ poodle’ by the public
and media critics. A common complaint, and not just by leaders, is the council’s
inability to tackle unbalanced reporting and the media’s reluctance to correct

mistakes (ibid.).

Nevertheless, there have major achievements by the Fiji news media, such as
exposing corruption. An example of this was the media’s vigorous investigative
reportage of the country’s most critical financial issue—*the collapse of the National
Bank of Fiji due to bad and doubtful debts of some FID220 million (US$146 million),

a staggering 8 per cent of Fiji’s GDP’ (Singh, 2008).

In New Zealand, legislation is lacking such as the First Amendment of the United
States, which prevents any law curtailing a free press. Yet it does have some statutes
that ensure recognition of the principles of free speech and transparency in democratic
government. The Official Information Act 1982 transformed open government in New
Zealand, ‘prising open doors that had previously been kept firmly shut’ (Du Fresne,
2005: 24). The act and a similar local government bill enacted five years later
established the principle that official information should be made available unless
there is good reason for withholding it. The Bill of Rights Act 1990 strengthened the
right to free speech and the right to know. Section 14 of the act provides for a general
right to exchange ideas and information and shares much the same wording as Article

19 of the Universal Declaration of Human Rights, which holds that:

7|Page



[E]veryone has the right to freedom of opinion and expression; that this right
includes freedom to hold opinions without interference and to seek, receive and

impart information and ideas through any media and regardless of frontiers.

However, the New Zealand media has largely accepted that freedom of the press is
balanced by responsibility. The principles of accuracy, fairness and balance have
traditionally been cornerstones for the New Zealand media. If voluntary compliance
fails, a variety of mechanisms exist to ensure these requirements are observed. News
media in New Zealand can be held accountable under the Defamation Act for
broadcasting or publishing untrue statements that damage people’s reputations. They
can be charged with contempt of court for subverting the administration of justice.
They may also be charged for a breach of privacy, which is emerging as a new tort
(Price, 2007). They are subject to Human Rights Act prohibitions on the publication of
abusive or insulting speech, and they can be punished by Parliament (even
imprisoned, though it has never happened) for abuse of parliamentary rules. Besides
these restraints, news media are answerable to self-regulatory bodies such as the Press
Council (for newspapers and magazines—and some online publications) and the

Broadcasting Standards Authority.

The Press Council was established in 1972 following leaked information that the
Labour Party planned to legislate for a statutory regulatory body if it won the 1969
general election (Barker & Evans, 2007: 23). Much of the initiative on setting up a
self-regulatory council came from the then New Zealand Journalists Association (later

the NZ Journalists Union), which had established a Code of Ethics in 1967. But the

8|Page



Code was not initially supported by the Newspaper Proprietors Association because it

‘cut across newspaper proprietors’ prerogatives’ (Elsaka, 2004: 259).

The foundation Press Council was made up of four members: a retired judge of the
Supreme Court (now High Court) as chairman; one representative of the Newspaper
Publishers’ Association (NPA); one representative of the journalists’ union (NZJU);
and one representative of the public appointed by the chairman with the approval of
the other two members. The Press Council was signed into being on
20 September 1972 with former President of the Court of Appeal, Sir Alfred North, as
the first chairman amid ongoing speculation about Labour seeking to create a
statutory body. As a later chairman, Sir John Jeffries, described the climate: ‘It was
self-regulation with a wary eye on the real possibility of statutory intervention’

(Jeffries, 2002).

Media and regulatory profiles

New Zealand:

Four companies, all foreign owned, dominate the New Zealand news media industry
(Figure 2), including a ‘near duopoly in two of the three main media—print and radio’
(Rosenberg, 2008: 176). In television, there is a monopoly in the pay arena (News
Corporation-owned Sky TV), and only three significant competitors in
free-to-air television, including the state-owned Television New Zealand’s two
channels. Australian-owned Fairfax Media controls almost half of the country’s
newspapers (more than 48 per cent), including The Dominion Post in the capital of
Wellington, while the rival APN News and Media (ANM) group—also Australian-

owned—controls the largest circulation daily, New Zealand Herald and almost

9|Page



Freedom of the gatekeepers: a free media study of NZ and Fiji — self-regulation or state intervention?

Figure 2: The New Zealand news media ownership clusters, 2007/8.

New Zealand
”e"\‘ﬂ? media

Internet

Allied

Source: Rosenberg (2008: 177): APN News and Media own The New Zealand Herald group; Fairfax—The
Dominion Post, Christchurch Press and Sunday StarTimes group; Ironbridge—MediaWorks, RadioWorks and
TV3; News Corporation—Sky TV.

43 per cent of the daily newspaper circulation. The main journalists union (a section
of the Engineering, Printing and Manufacturing Union—EPMU), has described the
New Zealand media as the ‘most concentrated and foreign-dominated’ in the world
(Rankine et al., 2007). During 2007, APN ‘outsourced’ the bulk of the subediting of
its titles to the Australian-owned Pagemasters company. In mid-2008, the national
news agency, NZ Press Association, downsized and retrenched seven staff while
Fairfax Media announced plans to shed 40 editorial jobs and centralize subediting and
some specialist newswriting into selected centralised nodes for its newspaper chain in

a controversial new era of cloned ‘hubeditors’ (Mediawatch, 6 July 2008). The New

10|Page



Zealand media regulatory model is primarily based on three structures:
(1) the New Zealand Press Council (self-regulatory and it adjudicates about 45 print
and online media complaints a year); (2) the Broadcasting Standards Authority
(statutory regulation and this deals with about 150 to 250 complaints a year); and
(3) the Advertising Standards Authority (self-regulatory with 1557 complaints about
493 advertisements in 2006—more than double the number of the previous year)
(Barker & Evans, 2007, p. 12; Ellis, 2005). The Press Council

(www.presscouncil.org.nz) is the only media regulatory body with a free press

advocacy role in New Zealand and it has the smallest budget, approximately
NZ$160,000 a year, funded by the publishers and the EPMU. The only penalty the
Press Council can impose is requesting publication of a decision. The BSA is headed
by a barrister or solicitor with not less than seven years’ practice in the High Court.
While the BSA does not have an advocacy role, it does have a function to conduct
research and publish findings on issues relating to broadcast standards. It also has the
power to order a broadcaster to run an approved statement, or to refrain from
broadcasting or from broadcasting advertising, or to impose fines, compensation for
privacy breaches and costs. Its budget is approximately $1.2 million a year with
funding provided on a 50/50 split by industry levy and appropriation from Parliament.
The ASA has a budget of around $730,000 and is funded by advertising levies and

subscriptions.

The Press Council membership comprises an independent chairperson unconnected
with the media industry appointed by the appointments panel for a five-year term; five
people representing the public for four years, appointed by the panel; two members
appointed by the Newspaper Publishers’ Association (NPA); two members appointed

by the journalists’ union, EPMU; and a representative of the Magazine Publishers’

11|Page



Figure 3: The Fiji news media ownership clusters, 2008.

Fiji Sun Fiji
Group | Television
Indo-Fijian CTTTE
importers o )
and Fijian E;:g;:“;lg'ed'a TELEVISION
Holdings '
Fiji Daily Post Fiji Broadcasting
Corporation Ltd
Fijilive
Fiji Times Ltd
News Corp Communications Fiji Ltd

FM 96 — Navtarang
Fiji Village
Owner of PNG FM Pty Ltd

INTERNET

Source: D. Robie and D. Abcede (2008). Only the Fiji Sun still has a majority local ownership, with the
shareholdings split between Indo-Fijian importers and traders C. J. Patel and Co. Ltd and Vinod Patel and Co. Ltd
and the flagship indigenous investment company Fijian Holdings Ltd; The Fiji Times group also publishes
weeklies in the vernacular Fijian and Hindustani languages; and both Fiji Television Ltd and Communications Fiji
Ltd have an important media stake in Papua New Guinea, owning EM TV and PNG FM Pty Ltd (Nau FM)
respectively, that country’s largest broadcasters.

Association (MPA). Public member vacancies are advertised and appointed by a four-

member panel which includes the Chief Ombudsman (NZ Herald, 2008).

Fiji:

Fiji has a highly developed media industry (Figure 3) compared with most other
Pacific countries, rivaled only by Papua New Guinea (see Cass, 2004; Robie, 1999;
2004). The largest of the three daily newspapers, The Fiji Times, was founded at
Levuka in 1869. More than a century later it became part of Rupert Murdoch’s News

12|Page



Corporation group when the Melbourne Herald and Weekly Times group was taken
over in 1987. A consortium of Indo-Fijian importers, C. J. Patel and Co Ltd and
Vinod Patel and Co Ltd, and the flagship indigenous Fijian investment company
Fijian Holdings Ltd owns the Sun. The paper was launched in September 1999. The
Fiji government previously had a controlling 44 per cent interest in the struggling Fiji
Daily Post (Robie, 2004: 92). While the government still retains its stake, minority
corporate shareholders Colonial Fiji Ltd and Unit Trusts of Fiji sold their combined
share in 2004 to Australian publisher Alan Hickling who now owns a controlling
51 per cent. The South Pacific’s largest magazine group, Islands Business
International, is based in Fiji. Former Review magazine publisher and entrepreneur
Yashwant Gaunder owns the Fijilive.com website, which sprang to international
prominence during George Speight’s attempted coup in May 2000. Key radio
broadcasters are the private Fiji Television Ltd, which also own EMTV in Papua New
Guinea; state-owned Fiji Broadcasting Corporation Ltd (FBCL), operator of Radio
Fiji; and the private Communications Fiji Ltd (CFL)—the largest radio group in the
South Pacific. CFL owns five radio stations in Fiji—including FM96, Navtarang and
Radio Legend—and a further two in Papua New Guinea. It also owns the

FijiVillage.com portal and internet service provider Unwired Fiji.

Along with Papua New Guinea, Fiji pioneered media self-regulation in the South
Pacific island states. The current version is the Fiji Media Council, a registered
company representing all forms of media and funded by industry members through
biannual subscriptions with a budget of about F$30,000 a year. All seven major media
industry groups are members. There are also seven public members, an independent

chairman and an independent secretary. The Complaints Committee consists of the

13|Page



independent chairman and two public members, who are not members of the Council.
They are appointed by the chairman. Although the Council has a website

(www.fijimediacouncil.com) with information about its policy, complaints procedures

and codes of ethics, this does not provide detailed information about complaints and

adjudications. The Council carries out a free press advocacy role and its objectives are

to:
e To promote high journalistic standards.
e To enhance the media’s image
o To safeguard the media’s independence
e To uphold freedom of speech and expression.
e To uphold the public’s right to be informed accurately and fairly.
e To promote and independent and effective Complaints Committee.
e To promote a Code of Ethics and Practice for journalists and media
organisations.
Methodology

Press councils are found in about 87 countries. Many press councils have their own
websites, which are a useful source of information and were drawn on here by one
review (New Zealand) and not the other. Bertrand’s M*A*S website

(www.media-accountability.org) also provides a range of information. This section of

the paper examines the comparative methodologies adopted for the contrasting media

council reviews in Fiji and New Zealand.

1l4|Page



New Zealand:

The constituent members of the NZ Press Council commissioned Sir lan Baker,
retired senior judge of the High Court, and Dr Lewis Evans, professor of economics
and finance of Victoria University of Wellington, in February 2007 to conduct the
review. Before retiring in 1997, Sir lan had served periods as Acting Chief Justice and
had presided over several high-profile commercial cases such as the Securitbank
litigation and major competition cases such as Kapuni Gas. He also sat on various
South Pacific Courts of Appeal and was knighted for services to law in 1994.
Professor Evans holds a PhD in economics from the University of Wisconsin-
Madison. His professional specialty has been in the economics of organisations and
markets, and he has published widely in academic economics journals. In 2005, he
was appointed a Distinguished Fellow of the New Zealand Economics Association. A
recent law and commerce graduate, Richard Robinson, was appointed secretary to the
review. A dedicated website was established for submissions and a separate post
office box and office from the Press Council established (at the Pipitea campus of

Victoria University).

The review authors and their credentials were accepted by the industry without much
debate. They noted in their report that while constituent members, individual
members and the chair of the Press Council made submissions, ‘we have acted
completely independently of the constituent members and of the Press Council’
(Barker & Evans, 2007: 2). They adopted benchmarks of accessibility, independence,
fairness, accountability, management and effectiveness used by the Banking
Ombudsman Commission for an independent review in 2006. Accessibility was

defined as ‘readily available to customers’ with promotion and no cost barriers.

15|Page



Independence meant the council complaints process was independent of the
constituent members. Fairness was based on observing the principles of procedural
fairness, by applying specific criteria and giving cogent reasons for decisions.
Accountability was defined as publishing its determinations and information about
complaints while highlighting any systematic industry problems. Management
involved ensuring that complaints were dealt with by an appropriate process or forum
and regularly reviewing overall performance. Effectiveness was defined as having an
appropriate and comprehensive terms of reference and periodic independent reviews
of its performance. The New Zealand review’s specific terms of reference included
the following aims:

1. to review the purposes, activities, performance, governance and resourcing
of the New Zealand Press Council;

2. to consider whether the council’s objectives are adequate in the light of the
changing circumstances and public perceptions and whether the council is
operating in a manner consistent with them; and,;

3. to assess the range and scope of the council’s activities when compared
with the operations of similar bodies in other countries (Barker & Evans,

2007, Appendix 1: 85).

The New Zealand review consulted available global websites and wrote to all known
press councils, receiving responses from 18 of them—including the Fiji Media
Council. The review members also met the Australian Press Council in April 2007.
This data was documented and tabulated as a comparative survey (Barker & Evans,
2007, Appendix 4). A survey of the public, organisations, complainants and media

organisations was also conducted as part of the review (ibid., Appendix 5). Four

16|Page



surveys were undertaken: (1) individuals and the Press Council (surveyed members of
the public, with 147 responses); (2) organisations and the Press Council (surveyed
public organisations with 34 responses); (3) complainants to the Press Council (60
responses from 255 complaints drawn from the previous six years); and (4) media
organisations and the Press Council (surveyed newspapers and magazines (with 18
responses). The findings and recommendations were published in a 192-page report
and on the Press Council website. A range of detailed references were cited in the
document, including a doctoral thesis on the history of the Press Council (see Elsaka,

2004) and other contemporary international academic research.

Fiji:

In May 2007, two decades after the original coup in Fiji by third-ranked military
officer, Lieutenant-Colonel Sitiveni Rabuka, the media freedom advocacy
organisation Article 19 asked the Fiji Human Rights Commission to ‘write a short
piece on freedom and independence of the media’ (Shameem, 2008: 1). Fiji was more
advanced than most Pacific Island states in developing a media accountability system
(see Figure 4). The Commission ‘found significant gaps’ in information available
about media independence and freedom in Fiji, particularly relating to media
ownership, media workers, censorship and new technologies. According to Fiji

Human Rights Commission director Dr Shaista Shameem:

An inquiry by an independent consultant, pursued [sic] under s7 of the Human
Rights Commission Act, seemed to be the most appropriate way to conduct a
study of media freedom and independence, including of issues emanating from

the political upheavals of 2000 to 2006 (2008, p. 1).

17|Page



), 2007.

1es

f selected press councils (PIF countr

Review o

Figure 4

‘lainseal
pue Alejaloes ‘UeLLIEY) 8Y) Aq JO 81D UaYE)
$119unod ay jo Buluuni Aep-03-Aep ayj Ing ‘pieoq

aly) uo aAneuasaldal Jial) aq 0} 10J2alIp B §}93as pajesodioau)
uonesiueBlo smeu Jaquiell 4aes "s1opaIp spulejdwiod £00T |1Dunoy
UoleLUoLUI ON uoReLUoI O UoRRLLIOJUI ON 40 pieoq e Aq paigjsiuiLipe si [1UN0d Ay | uonewuou oN|  ywa sjeep eapiwwo) spuigdwon|  wip LS| elpay ebuol
‘diyssequusLy
2lqnd oy
59,
A ‘staysijqnd 1ounoy
(s1oumo £q pepiroid pue sjsjeuinof] BIP3A BAUING
uoljELLIOjUI ON BGunseapeolq sapnjou| (sysijewnol ¢ ‘sloumo g) slaquielu § 9%001) I3 000'SH uone LUl O Jejsg maN ended
‘esijeuad o}
oujng ‘slaquieLu-uou jsuiebe sjuiejduod
; S
. SIapisuoy) salisqam| 19UNoA SSB1
Sjuteduto Buipjoydn suogeapnipe pajeinosse Jlay) pue sauizebew ‘siadedsma| (5o0e) proydn 4 teuogenf 1! 2 d
aly) Jo a3uassa aly Jo uonealjang : : : {o11gnd g ‘sysNewInol 7 ‘s1aumo ¢) siaguuiall | | 000001 $ZN ‘pajeaipnipe | ‘sjule|duiod 08 paxipy pueleaz maN
JseIpeslq
1o uonealjgnd Jo supuoL a aly)|
Ul epeLL 9 JSNL spuleduios)
“gepLULLI0)
‘uonesl qnd 10§ suonesiuebio eipaty 28)ILULIOY sjule|duios ay Ag Alessasau
J1ayjo 0} paseajal aq Aew uoneaipnipe “paunbai sjuiejdwog ayy Aq pajuiodde aie paunos pawaap ji pjay ale sBuueay [eLwo
a Jo $aidod ‘yeem aUO LI 0S Op Jlounod eyl aym suolssILIGNS | 8y Jo sIaqLIALL 3l|gNd “AlEjeldas Juspuadapul ue slaqLUsLU Lol ‘a8l Aueduwoo
10U s20p 31 4| “uopeaipnipe a3 ysignd| o siaquiaw ik Aew Jaujaym jo sso|piebal| pue saseeje) Bipew|  pue uewwieyd Juspuadepul ue ‘siaquiswl 9)gnd|  suonduasgns |enuuelg *99LWWo? sjuleduiod pasejsifay
0} pajoedxe si apew sijue|dwios sy siueflio eipaw e jsuieBe syuiejdwos| seyew aunos ay|| / ale alay] “eIpaLu ucisinale) pue Bunseapeolq|  (sieumo Aq papinoid| ey oy Buiof Jnoyym papes asam ||y [euonEN lounod
Yoy jsurebie uonesiueblo eipaw ay | Bunseapeoiq sapnjou| sap ‘uud ey woly siaquuaLL Ansnpul / ale alalj] %001) 0In3 0006 “sjureduwos g} paxipy eipal N4
“s1aguIaLW Jaysignd s JIoUN0J U} Jo saYisqam|
au uo paysignd ‘waly Uo AlEjuaLULId
pue ‘spodal smeu Jnage sjule|duwioo
pue {(uonenang ajealid ‘ews e o) payiu
$1 yaIym uoneal|qnd & Jnoqe JuIejdwo & Yy
|eap jou Aew 19uno3 auy ybnoyye) |1ouno3
au ypm pajer|iye uonesiueBio ue o) sBucjeq (uossadneys |eusjew jo uoneayqnd
Jaysigqnd ayj Jou 1o Jaypaym ‘eljeasny Juapusdapul ‘suoiealjgnd Aq pejeuiiou 0 sAep 09 Uiyym uiejdulod
sjuiejdwoa Buipjoydn suoneaipnipe urpaysngnd 1o pejurid sjeatpoued 10 slaquiewl (| ‘laquiaw Joypa | ‘siaquiew|  sisumo Aq pepiaoid| jsny 2814 11I2UNoY ssald
o 2ouessa ay) juud Jsnw suonealgnd| seurzebew ‘siadedsmau jsuiebe sjueduwo) EXTN 1siewnol ¢ ‘slaquiaLu aljqnd #) siequiaw g 2%001) 005°01 8% sjuie|dwios {gg)oQp xoidy| |euoney ‘paxiy ueljensny
Aoeooape
Ajeus sbesano diysiaqus Buipun sjuie|d wo: adA
Jeuad 2 ssaid 2314 lystoquiay Ipund jure|d wod 1
100¢ hm__uu—.:‘:uo ssaud P=109]9S JO MoIA9Y ¢ w.:._m_n_

l1a Or press

ive med

f

Is, listing

f 87 press counci

1ew O

Extracted from a rev
councils belonging to Pacific Island Forum (PIF) countries—Australia, Fiji, New Zealand, Papua New Guinea and

Tonga.

93-122:

Barker & Evans, 2007:

Source

18|Page



In July 2007, the Commission initially appointed former NZ Race Relations
Conciliator Gregory Fortuin, who already had some experience of Fiji having been an
elections observer with the Pacific Island Forum Observer Mission during the 2006
general election. However, the proposed inquiry faced a ‘hostile reaction from
mainstream media’ organisations, according to Shameem, and Fortuin subsequently
withdrew. Chief executives of four of the leading Fiji media groups—
Communications Fiji Ltd, Fiji Times Ltd, Fiji television Ltd and the Sun (Fiji) Ltd—
wrote to the FHRC, saying they were alarmed at the proposed inquiry and “took little

Comfort” from her January 2007 report regarded by the media industry as an apologia
for the December 2006 coup (Parkinson et al., 2007: 1). Their letter declared that the
inquiry ‘repeats an incursion of a biased FHRC into areas where it could improperly
invoke human rights causes to control the media’ and refused to participate
(ibid., p. 3). This letter was dispatched the day before Fortuin’s successor as inquiry
consultant, Dr James Anthony, arrived in Fiji. Anthony also faced a critical reception
as media organisations were unconvinced over his credentials for such a mission and
regarded him as being too controversial. Long-time Fiji journalist Graham Davis
penned an article in the Fiji Times that outlined his ‘injudicious behaviour ... and
pronouncements’ (Davis, 2008). These included being an instigator, along with the
late Apisai Tora, of an oil workers strike that erupted into rioting in Suva in
December, 1959, and allegations that the US Central Intelligence Agency had been

behind the 1987 coup (Davis, 2008; Robie, 1989: 245).

Although Anthony has lived much of his life in Hawai’i, he was born in Fiji and
played a role in the country’s politics in the 1960s. His professional background is as

a political scientist and a Pacific historian. After gaining his first two degrees at the

19|Page



University of Hawai’i, he completed his PhD at the Australian National University in

1971. He co-authored a book about the Legislative Council elections of 1963—Fiji’s

first national political ballot—which involved some analysis of the Fiji media. He has

also said he has been working on a book on Fiji’s current politics for the past five

years. He has a fluent command of Fiji’s three main languages—English, Fijian and

Hindi.

The terms of reference for the Anthony report were to:

1.

provide a historical overview of the range of media available in Fiji, including
ownership and scope of operations;

review international human rights and other laws and policies with respect to
freedom and independence of the media and assess Fiji’s compliance with
them;

review whether the Fiji media complies with international standards of
corporate responsibility for media freedom and independence;

review laws and policies on the right of the public to information;

review the extent to which the public’s right to accurate, balanced and updated
information is protected in Fiji;

review current systems in place to protect journalism and other media
personnel from violations of their rights;

review whether work conditions of media personnel comply with
constitutional provisions on fair labour relations;

review whether journalists have freedom internally and externally to exercise
their functions in the public interest to the extent required by international

human rights law (FHRC, 2008, Appendix 1: 107).

20|Page



Anthony reviewed an ‘extensive repertoire of hard copy information: reports, books,
government documents, and information’ from various sources provided by people he
interviewed. He interviewed 61 respondents, using an open-ended methodology and
mostly face-to-face over a period of two weeks. The early interviews were said to
have been recorded and transcribed by Hansard reporters. All interviewees were given
a personal assurance that their identity would remain confidential. Anthony’s final
290-page report included substantial appendices presenting critical and hostile
responses to the review process generally and the draft report specifically (65 pages).
It also included a 34-page appendix about the controversial Duavata Initiative Ltd, an
investment company alleged to include five of Fiji’s major media companies’
—denied by all and described by Fiji Television, for example, as ‘defamatory and
outrageously silly” (Fiji TV, 2007). Although the document contained three pages of
references, few had contemporary relevance to news media in Fiji or recent literature
relating to the Fiji Media Council and media accountability in the republic appeared

to have been either ignored or overlooked.

Discussion

New Zealand:

The New Zealand review was largely uneventful, certainly not controversial and
diligently pursued an empirical-based research programme while developing a raft of
recommendations aimed at making the Press Council more ‘robust’ (Barker & Lewis,
2007: 84). The surveys and interviews produced a ‘mixed assessment’ (p. 67). While
many people and organisations ‘maintained that it was doing a good job and its

adjudications were fair and balanced’, there were a range of specific criticisms. Some

21|Page



submissions indicated a ‘fall-of in standards of journalism, with allegations of how
badly the press behaved in certain circumstances’. A summary of several key issues
encountered and raised by complaints and the Barker and Evans response

includes (see pp. 66-73):

‘Press Council not independent, or perceived to be independent of the publishers’:
People and organisations with this more “extreme view” saw the Press Council as
having been set up by the NPA “as a device to deflect the imposition of a statutory
regulatory authority like the BSA, and to be independent of the funders’. The public-
industry balance of the panel, appointments process, the survey results and the results

of the Barker and Evans inquiries did not support this view.

‘Press Council has no power to investigate properly or to obtain information’:
Comparisons were made with powers of the BSA, which includes a statutory right to
make investigations and compel disclosure of documents. However, the review panel
said coercive powers would ‘inevitably produce a lack of cooperation’ by the print
media with the Press Council, and in any case would need a statutory framework

rather than a voluntary industry context.

‘Lack of sanctions’: Most industry people who made submissions claimed that an
adverse finding against a publication by the Press Council was ‘very embarrassing for
both the editor and the journalist concerned’. It is seen as showing a lack of
professionalism and could be viewed pejoratively by proprietors, competitors and

peers.

22|Page



‘Publication of decisions’: Submissions were also made to the panel regarding the
length of decisions and the requirement that they be published in a prominent position
in the offending publication. Also, decisions are often reached by narrow margins and
dissenting opinions criticize the media concerned. The review panel called for a
graduated scale of penalties: (a) rejected—to apply when the complaint has no chance
of being accepted; (b) not upheld—when a publication has behaved properly before
and after publication; (c) partially upheld—when the Press Council decides some
parts of the complaint are justified but others are not; (d) upheld—when the Press
Council decides that a complaint should be upheld but there is no evidence that a
publication behaved irresponsibly; and (e) censured—when a complaint is not only
upheld, but the Press Council needs to send a ‘message of rebuke for a job poorly

done’.

‘Press council decisions seen as being too far removed in time from publication and
not having any remedial effect’: Several political advisers claimed that the complaints
process was not suitable for the ‘cut-and-thrust’ of politics ‘where a week is allegedly
a long time’. Commercial bodies also made a point that the slowness of the
complaints process did not help businesses affected by inaccurate representation. This

complaint was about the need for a fast-track process.

‘Objection to the requirement to sign away legal rights’: The Press Council often
requires complainants to sign a waiver against bringing legal proceedings against the
publication before a complaint will be considered. In New Zealand, complainants are
only asked to sign the waiver if there is a possibility of legal action. According to the

review, some 59 per cent do not sign. The review panel was informed by the

23|Page



Australian Press Council that nobody had ever tried to institute legal proceedings after
having signed such a waiver. However, the panel also heard ‘impressive legal
opinion’ that such a waiver would be unlikely to be held up by the courts because it

‘violates public policy’.

There was wide agreement among the submissions that defamation actions are costly,

stressful and lead to unsatisfactory outcomes.

The final Barker and Evans recommendations (pp. 4-6) included a call for the Press
Council to take an even higher public profile in addition to its complaints
adjudications—not unlike the Fiji Media Council’s professed role. The review panel
said the Council should: (a) promote freedom of expression through a responsible and
independent print media and through adherence to high journalistic and editorial
standards; (b) conduct limited research into media freedom issues; (c) sponsor an
annual public lecture on a media-related topic and an annual prize at one of more

journalism schools; and (d) produce occasional papers on media freedom issues.

Among other recommendations were that the Press Council should become an
independent legal entity; a proposed chief executive should be appointed who would
consider all complaints in the first instance and act as ‘gatekeeper’; a three-member
‘fast track’ complaints committee should be established and operate continuously; a
graduated scale of penalties should be introduced; a majority of public members
should participate in any adjudication; the Council’s jurisdiction should be expanded
to encompass e-publications; and independent reviews be held every five years. The

review panel also called for staff to be able to track complaints electronically and

24|Page



made recommendations for a larger budget and more resources. The Barker and
Lewis recommendations were generally accepted by the NZ Press Council and

industry and have provided the foundation for a planned upgrade.

Fiji:

The Fiji review was perhaps compromised from the start, given the resistance of the
media industry to: (a) the need for a review in the first instance; (b) the
appropriateness or otherwise of the Fiji Human Rights Commission to be conducting
the review; (c) the controversial choice of consultant to carry out the review; (d) the
adversarial conduct of both the consultant and leading media industry personalities;
and (e) the perception of an extreme set of recommendations. The FHRC director,
Dr Shameem, drew on a parallel with a 2000 inquiry into racism and the media in

South Africa, for justication to support the Commission’s role over the review:

Negative reactions of the media industry to human rights scrutiny in the public
interest are not unique to Fiji. Other human rights commissions have faced
similar obstacles. For example, in August 2000, the South African Human Rights
Commission, which has similar statutory powers as the FHRC, announced an
inquiry into racism in the South African media. Its report, Faultlines: Inquiry
into Racism in the Media, attracted merely 13 submissions (from a population of
millions), compared to the 61 responses received in the FHRC’s recent inquiry.

What is interesting, though, is that the media industry’s reaction to the inquiry of
the South African Human Rights Commission was similar to the hostility faced
by the FHRC. The media industry in South Africa (as in Fiji) became
vituperative and slanderous. Its monopoly over the vehicle of information gave it

the power to publish falsehoods, insinnuendos [sic], editorial presumptions, and

25|Page



to blatantly disregard all media codes of conduct and ethics. Clearly there is no
real protection available from such attacks from the media industry. In South
Africa, the strident objections of the media industry to the South African Human
Rights Commission’s inquiry into media racism were so obstructive that the
commission announced its intention to exercise its statutory powers to subpoena

members of the industry (Shameem, 2008a: 4).

However, the Fiji media believed strongly that the review was prejudged from the
start and that both the FHRC director and the consultant had ‘chips on both shoulders’
(Davis, 2008). The media generally rejected the review as being ‘independent’ and
challenged the director’s view that ‘heaps’ of people had come forward to make
submissions. The media wanted these people identified, but the Commission had
given a guarantee of anonymity. A prevalent view in the media was articulated in this
Fiji Sun editorial headed ‘Source of mystery’, which alleged lack of ‘transparency’,

rejected the review terms of reference and challenged the choice of consultant:

All we are told by the commission is that Dr James Anthony has massive
experience in the areas of human rights and media. We have deliberately avoided
the term “heaps’.

However, the only specifics we have from the commission are that Dr Anthony
led the oil workers strike of 1959 that led to riots that destroyed much of the
nation’s capital. This, we are assured, gives him some human rights status. Then,
it is learned (again from the Commission) that he once spent a few months as a
spin doctor for an obscure minister for the imploding Whitlam government in
Australia.

This, it seems, qualifies him to sit in judgment on the entire media industry of a

sovereign nation.

26|Page



It is known that Dr Anthony is a widely respected academic in the area of
cultural studies.

Why he has been chosen to conduct an inquiry into Fiji is something of a
mystery.

Unless, of course, genuine media experience and expertise was regarded as a

drawback (Fiji Sun, 7 August 2007).

It should be noted that neither Barker nor Evans had any particular expertise in the
media industry when they were selected as consultants for the NZ Press Council
review. This did not seem to be considered a drawback as part as the New Zealand
media industry was concerned. The tone of the editorial itself paralleled a letter by the

Fiji Sun’s publisher, Russell Hunter, who wrote to the FHRC, asking:

Can we be very clear on this? Is the FHRC really saying that a (very short) stint
as a spin doctor for an obscure politician in an imploding government some 30
years ago qualifies Dr Anthony to pronounce and recommend legislation on the
entire media industry of a sovereign nation?

And is it also really saying that leading a strike nearly half a century ago gives
him some human rights status? 1’d appreciate a response as the Fiji Sun intends

to comment on this (Hunter, 2007a).

Dr James Anthony referred to alleged efforts to defame him and discredit his
qualifications for such an inquiry (FHRC, 2008: 26-27) by saying in the report that he
left a message on Hunter’s voicemail, asking him to contact him for further
information after the FHRC had provided resume data. Shortly after, the Sun

published the cited editorial attacking his professional qualifications ‘without any

27|Page



reply from me. | recognized this as part of an old pattern of sleazy journalism” (p. 27).
He followed this ‘sideshow’ with a section describing the ‘stand-off’ with the Fiji

media industry:

My view was that [Fiji media Council chairman Daryl] Tarte had probably
realised that he and his colleagues had made a strategic mistake by deciding that
they would boycott the inquiry. So now, after the deadline to make submissions
had passed, the Fiji Times, Fiji Sun, and possibly others, as well as some
members of the Media Council (one or two participated secretly), had launched a
media campaign in a vain attempt to discredit the inquiry. The Director of the
[FHRC], in an effort to be conciliatory, recommended to me that Tarte and his
colleagues be allowed to make submissions to me even though the deadlines for
receiving submissions had passed and | was more than halfway through writing
my report...

Nothing came of Dr Shameem’s conciliatory gesture in any event, as there was
no response to her offer. Nevertheless, the Fiji Times and the Fiji Sun continued
their obscene offensive and | continued to write my report... (FHRC,

2008: 28).

According to Anthony, all news media were invited to make submissions to the
inquiry in then same manner as the general public: ‘They chose not to attend. | will
not speculate about their motives’ (FHRC, 2008: 28). Much of the Fiji news media
coverage of the review issue failed to contextualize that there were also several
parallel consultative body initiatives to examine the role of the media in Fiji related to
the so-called People’s Charter (see Fiji State of the Nation Report, 2008; National

Task Team 1, n.d.; Moore, 2008). National Task Team 1 on Good Governance said

28|Page



‘there is ... no good reason for the printing section of the Fiji media to be paranoid
about regulating laws that are constitutional and designed to strengthen the press
media’s autonomy’ (p. 22). It supported the notion of a statutory Fiji Media Council
and a media tribunal with appropriate powers of redress for ‘ordinary people’ as an
alternative to costly defamation cases (p. 24). According to the Fiji State of the Nation

Report’s section on the media:

In the circumstances which Fiji now faces, when a greater proportion of its
population is poor[er] than was the case at the time of Independence, the need for
changes that will move the country forward is urgent. For the media to engage on
these issues is not to surrender its independence—it should remain sceptical and
critical but also forthrightly committed to promoting what it believes is best in
the public interest for the development of the country. Often that is what
newspapers seek to do through their editorial or opinion pieces.

Unfortunately, this idealistic perspective does not work too well in Fiji. While
today there is more analysis and feature writing than in the past, by and large,
most reporting is straight narrative. Some of it is very superficial. Most of the
articles in the daily newspapers that provide more serious analysis and
commentary on current issues of governance and other national concerns are
written by academics, civil society activists and other professionals and not by

journalists (Fiji State of the Nation Report, 2008: 3).

Some of the issues about the Media Council as perceived by the general public and

raised in the Anthony inquiry with responses include:

‘The industry members appoint themselves’: The method of Media Council

29|Page



membership selection in the name of self-regulation ‘simply smells’ (p. 40). The
report states that the Ministry of Information nominates its own representative and the
chairman appoints this person, and also appoints the public members and University
of the South Pacific representative. Anthony claims that such a procedure is “not
designed to generate confidence—not only is it not impartial, it is not even seen to be
impartial’. The consultant cited responses describing the Media Council variously as

‘a toothless tiger’, ‘incompetent’, ‘a white man’s club’ and *a farce’.

‘The Complaints Committee lacks legitimacy’: According to Anthony when reviewing
the submissions, the Media Council complaints process has ‘little credibility’ with the
wider community and is regarded by many as a ‘dead letter’. Some people making
submissions regarded the failure of the media industry to take part as a ‘subterfuge ...
to avoid a human rights scrutiny” (p. 43). While the Complaints Committee processes
several complaints each year, it is not seen as addressing the ‘main problems’. The
three members of the Complaints Committee are claimed to be seen as being ‘part of

the system’ (p. 51).

‘Gagging of employees’: Anthony alleges that senior management of several news
media organisations ‘gagged’ their employees from taking part in the review. He cited
examples such as these: a Fiji Television employee said colleagues on the channel
were ‘under instruction not to speak to the inquiry consultant’; a senior employee of
Communications Fiji Ltd had been instructed not to answer any inquiries from the
consultant and that all inquiries were to go through the chief executive, William
Parkinson; Media Council secretary Bob Pratt had said chairman Daryl Tarte had

instructed him not to reply to any requests for information; and Fiji Times executives

30|Page



had called a staff meeting where journalists were told the review terms of reference
were not satisfactory and their ‘best interests’ would be served by not participating in

the inquiry (p. 47).

‘An ever present problem of line journalists being recruited “on the cheap™’:
Anthony summarised from submissions to say that journalists did not stay long with
media organizations—‘they are under-prepared intellectually, they write poorly’.
Journalism becomes a ‘way station to somewhere else’—something where pay and
working conditions are better. The high staff turnover generates problems related to

continuity and institutional memory (p. 50).

‘There is a marked tendency to misrepresent’: According to Anthony, an academic
informant said the media did not seem to be non-partisan: ‘For example, it has not
been neutral to the Fiji Labour Party. Their statements are mangled, misrepresented.
The problem, a recurring theme, is at the editorial, subeditorial level. Journalists are

lazy, do little research, [and] have little training. They are not paid well.’

The conclusions of the Anthony report summarised are:
1. A Media Tribunal should be established in Fiji;
2. The Media Tribunal should be independent of any government control,
3. A Media Development Authority should be established;
4. The authorities should consider facilitating the enactment of legislation that
provides penalties for the publication or broadcast of any material that can

incite sedition or that is in breach of the Public Order Act;

3l1|Page



5. The FHRC should take necessary steps to recommend to the government a
7 per cent tax across the board on all media advertising revenue and a further
7 per cent on all revenues generated from license and monthly user fees on
consumers; this monies generated to be used to fund all activities and the
mission of the Media Tribunal and Media Development Authority;

6. FHRC should take necessary steps to strongly recommend to government that
all existing work permits in the media industry not be renewed and that no
further work permits be issued; and

7. A second tier of recommendations to government should include scrutiny of
‘interlocking directorates’ in the private sphere from the perspective of their

limitations on democracy.

The Fiji media industry bitterly condemned the draft report with written reactions
ranging from the Fiji Times chairman of directors Ross McDonald (2007), who
described it in a one-page letter as ‘blatantly racial, deeply offensive and insulting and
a scurrilous attack on the integrity of both myself and other “whites” in Fiji’, to the
Fiji Sun publisher Russell Hunter, who condemned it in a lengthy and detailed
document as being ‘riddled with inaccuracy. It is a long litany of opinion dressed up
as fact’ (Hunter, 2007b). Other responses included Islands Business managing
director Godfrey Scoullar, who described the report as ‘inciteful and possibly
criminally liable’, adding: ‘Europeans do not run Fiji through the media and from the
Media Council “club house”, cosy office meetings or house-to-house gatherings.” Fiji-
born journalist and commentator Graham Davis, who is now a principal in the
Australian company Grubstreet Media, wrote in the Fiji Times when the report was

released after the expulsion of Hunter in late February 2008:

32|Page



One [chip on Anthony’s shoulder] is an obsession with race, notably his evident
distaste for the ‘white man’ who[m] he blames for many of the Fiji media’s
shortcomings.

The other is his perverse desire to throttle whatever independence the nation’s
media still has and give the present interim government even more control over
the information ordinary people get from their radio, television and newspapers.
How odd that a man who presumably defends the principle of academic freedom
should be opposed to media freedom.

And how scandalous that such a document should emerge from the one public
body specifically charged with the defence of the rights of all Fiji citizens

(Davis, 2008).

Nevertheless, the FHRC endorsed the Anthony report and referred it to the Fiji
interim government, recommending that the two proposed institutions should have
separate duties: Firstly, the Media Tribunal should be given responsibility for
‘expeditious inquisitorial assessment’ of allegations against the media and provide a
judicial remedy if needed. The statutory tribunal should be empowered to award
compensation and damages. Secondly, the Singapore-styled Media Development
Authority should be tasked to monitor media organizations and provide training to
raise the standard of news reporting in Fiji and to develop cooperation between

government and the media.

In July 2008, the interim government announced that all existing media laws relating
to the Constitution, the Public Order Act, Media Code of Ethics and professional

standards would be incorporated into a separate ‘Media Promulgation® (Fiji

33|Page



Government media release, 17 July 2008). The draft document was expected to be
made public in December (Fiji Government media release, 4 November 2008).
Interim Prime Minister Vorege Bainimarama explained that media laws needed to be
consolidated into one statute to provide ‘easy access, understanding, transparency and
[to] reduce anomalies’. An ‘independent tribunal’ headed by a judge would be
established to hear appeals on complaints lodged with the Media Council.

Bainimarama added:

It is envisaged that the independent tribunal will also have the ability to impose
fines on companies, editors and publishers should they be found to be in breach

of the provisions of the proposed promulgation.

Amid the expected criticism of the government’s actions, Shailendra Singh (2008) put
this in perspective with an insightful article for the Inter Press Service (IPS) outlining
the efforts by Fiji prime ministers ever since independence to ‘muzzle what they see
as an errant—if not “dangerous”—media’. This pressure culminated with the actions
of the deposed last elected Prime Minister, Laisenia Qarase, who attempted to

introduce a Media Council of Fiji Bill in 2003. Singh added:

While the Fiji media are accustomed to governments trying to impose their will
on them, and have become quite hardy, resilient and apt at dispelling such
attempts, there are grave concerns about this latest move by the [Bainimarama]

government (Singh, 2008).

34|Page



Conclusion

According to the late Claude-Jean Bertrand, whatever the ‘pompous declarations’
about democracy, press freedom, the First Amendment and the Fourth Estate in a
globalised world: “‘Something is rotten in the realm of media. Everywhere’
(Bertrand, 2003: 4). Bertrand’s writings about media accountability point to an
increasing concentration of ownership, public distrust of the media, decreasing sales
and ratings and an erosion of ethics and accountability as examples of a widespread
malaise. A deregulated media has concentrated on only two of its functions—
entertainment and the sale of advertising. The trend in recent years has been to reduce
news staff and infotainment to attract customers and advertisers—*‘cheap fun instead
of public service’. Bertrand argued that journalistic traditions had lost its way amid
the diverse challenges facing media. Coverage only involved the tip of the
information iceberg with a concentration on politics, human interest stories (with an
emphasis on celebrity), entertaining events—preferably sensational—and an obsession
for scoops. However, as human affairs become more complex, context and

explanation are neglected.

News media often consider forms of M*A*S as direct threats to their freedom instead
of as an opportunity to improve the quality of journalism and independence. Press
freedom is seen as a supreme value instead of as a means to serve the public interest
well. Also, there is an element of hypocrisy about media freedom. While governments
are seen as encroaching on media freedom, few journalists acknowledge how media
freedom and journalists’ autonomy in news organizations is frequently controlled and

eroded by managements. Often the media is perceived as being too close to power

35|Page



elites. Ultimately, the Fourth Estate role should be derived as a counter-balance to the

sources of power. For this to be credible, the media needs more public accountability.

The contrasting experience of two separate reviews of media accountability in two
Pacific countries is sobering. In the case of New Zealand, the Press Council sought an
independent review of its objectives, structure and performance—the first such
inquiry in more than 30 years. The review was generally supported by the media
industry and concluded that the Council had been performing ‘generally usefully’
since it was established. Its recommendations were designed to strengthen the
institution of democracy: “We hope our suggestions result in a robust Press Council
that can adapt to change, even turmoil, that all types of media are presently
experiencing, largely as a consequence of the arrival of the digitally based

technologies’ (Barker & Evans, 2007: 84).

In the case of post-coup Fiji, the media review was instigated by a statutory body that
had lost the confidence and trust of the news organizations themselves, was carried
out by a consultant whose credibility was seriously challenged and with a flawed
methodology. The final recommendations were generally perceived as draconian,
unworkable and intended to compromise an independent media. Lost in the debate,
that degenerated into defensive hyperbole and personal insults, was any serious
industry acknowledgement that the Fiji media does have shortcomings (Singh, T. S.,
2008) and an empirical strategic review would help chart a more constructive course
for the future. Beneath the emotive language and invective, much of the Anthony
report does echo media weaknesses identified by the Thomson Foundation review

more than a decade earlier. In that 1996 report, some media problems such as poor

36|Page



standards and lack of ethics were blamed on an exodus of qualified and experienced
journalists after the Rabuka coups. Two further coups and the emergence of a coup

culture since then have accentuated the problems.

Bertrand asked what if press freedom was put in the service of citizens to whom it
belongs? What if democratic quality control was used? What if professionals and
consumers took over social communication? Some industry leaders in Fiji are
obsessed with media rights and not enough with civic responsibilities. Media is more

concerned with profit than public service.

A case can and should be made for the need for a fresh independent review of media
accountability in Fiji that could take a leaf out of the Barker and Evans book and use
sound empirical research methodologies to develop improved M*A*S that genuinely
reflect the republic’s citizens, community, culture and broader public interest rather
than narrow media establishment interests. This would include a rigorous review of

the structure and role of the Fiji Media Council itself.’

References

Anthony, J. (2008, August 22) ‘Lessons from the past.” Fiji Daily Post, republished by Pacific Media
Watch. Retrieved on 26 September 2008, from:
http://kauri.aut.ac.nz:8080/dspace/handle/123456789/1389

Barker, 1., and Evans, L. (2007) Review of the New Zealand Press Council. Wellington: Newspaper
Publishers Association, Engineering, Printing and Manufacturing Union (EPMU), and Magazine
Publishers Association. Retrieved on 26 September 2008, from:
www.presscouncil.org.nz/articles/press_council_review.pdf

Bertrand, C.-J. (2005) ‘Introduction: Media accountability.” Pacific Journalism Review, 11(2): 5-16.

Bertrand, C.-J. (ed.) (2003) An Arsenal for Democracy: Media accountability systems. Cresskill, NJ:
Hampton Press Inc.

Bertrand, C.-J. (2002) Media Ethics and Accountability Systems. New Brunswick, NJ; London:
Transaction Publishers.

37|Page



Bromley, M. (2003) ‘M*A*S in the United Kingdom,” in C.-J. Bertrand (ed) (2002). An Arsenal for
Democracy: Media accountability systems. Cresskill, NJ: Hampton Press Inc., pp. 307-322.

Cass, P. (2004) ‘Media ownership in the Pacific: inherited colonial commercial model but remarkably
diverse.” Pacific Journalism Review, 10(2): 82-110.

Communications Fiji Ltd (2007). [‘Response to the Fiji Human Rights Commission media report.’]
October 9.

Dadge, D. (ed.) (2005) Silenced: International journalists expose media censorship. New York:
Prometheus Books.

Davis, G. (2008, March 4) ‘Wrong man for the wrong job.” The Fiji Times, p. 9. Retrieved 26
September 2008, from: www.fijitimes.com/story.aspx?id=82956

Du Fresne, K. (2005) The Right to Know: News media freedom in New Zealand. Wellington:
Newspaper Publishers Association.

Ellis, G. (2005) Different strokes for different folks: Regulatory distinctions in New Zealand media.
Pacific Journalism Review, 11(2): 63-83.

Elsaka, N. (2004) ‘Beyond consensus? New Zealand journalists and the appeal of “professionalism” as
a model for reform.” Unpublished PhD thesis. Christchurch: University of Canterbury.

Field, M. (2008, September 16) ‘Standards body slams Field.” MichaelField.org Retrieved on 26
September 2008, from: www.michaelfield.org/BSA.htm

Field, M. (2007) ‘The media and the spectre of the 2000 coup,” in J. Fraenkel and S. Firth (eds.), From
election to coup in Fiji: The 2006 campaign and its aftermath. Canberra: Australian National
University, pp. 174-184.

Fiji Government media release (2008, February 27) ‘Press conference by the Minister of Defence,
National Security and Immigration, Ratu Epeli Ganilau.” Retrieved on 11 October 2008, from:
www.fiji.gov.fj/punblish/page_11297.shtml

Fiji Government media release (2008, July 17) ‘Government to formulate media legislation.” Retrieved
on 26 September 2008, from: www.fiji.gov.fj/publish/page 12360.shtml

Fiji Government media release (2008, November 4) ‘Media promulgation in progress: Leweni.’
Retrieved on 5 November 2008, from: www.fiji.gov.fj/publish/page_13362.shtml

Qarase and others vs Bainimarama and others (2008). HBC60.07S, HBC398. Retrieved on 10 October
2008, from: http://kauri.aut.ac.nz:8080/dspace/handle/123456789/1545

Fiji Human Rights Commission (2008) ‘Special investigations report: Australian intervention in Fiji in
October-November 2006—an issue of international law.” Suva, March 31.

Fiji Human Rights Commission (2008). Freedom and Independence of the Media in Fiji: A report
[James Anthony report]. Retrieved on 21 April 2008, from:
http://kauri.aut.ac.nz:8080/dspace/bitstream/123456789/79/1/fhrcmediarpt2007.pdf

Fiji State of the Nation Report (2008) ‘4.1 The role of the media. Suva: National Council for Building a
Better Fiji (NCBBF).’

Fiji Sun (2008, July 18) “Editorial: Another threat to media freedom.” Retrieved on 26 September 2008,
from: www.sun.com.fj/mews_main/in_search.asp#

Fiji Sun (2007, August 7) ‘Editorial: Source of mystery.” Retrieved on 26 September 2008, from:
www.sun.com.fj/mews_main/in_search.asp#

38|Page



Fiji Times Ltd. (2007) ‘Response to Fiji Human Rights Commission media inquiry report.” October 12.
Fiji Television Ltd. (2007) ‘Response by Fiji Television Limited to the Fiji Human Right
Commission’s inquiry report into the freedom and independence of Fiji’s media: A (dis)hornet’s nest
indeed!” October 10.

Fraenkel, J., and Firth, S. (eds) (2007) From election to coup in Fiji: The 2006 campaign and its
aftermath. Canberra: Australian National University.

Hunter, R. (2007a) ‘Letter to the Fiji Human Rights Commission director.” August 2.

Hunter, R. (2007b) ‘Letter to the Fiji Human Rights Commission Director: Media inquiry report.’
October 9.

Islands Business International (2007) [*Response to the Fiji Human Rights Commission media report.’]
October 4.

Karlekar, K. and Marchant, E. (2008) Freedom of the press 2007: a global survey of media
independence. New York: Freedom House; Lanham, MA; Plymouth, UK: Rowman & Littlefield.

McDonald, Ross G. (2007) “Letter to the Fiji Human Rights Commission Director.” October 9.

Media Council Fiji Ltd (2007) [‘Responding to the Fiji Human Rights Commission media report.’]
October 26.

Mediawatch (2001, July 8) ‘Report: Pacific Island journalism. Radio New Zealand.” Retrieved on 22
November 2006, from: www.mediawatch.co.nz/default,322.sm

Moore, P. (2008) ‘Media and the people’s charter.” Suva: National Council for Building a Better Fiji.

Morgan, K. (2003) Council into commission,” in C-J. Bertrand (ed.), An arsenal for democracy: Media
accountability systems. Cresskill, NJ: Hampton Press Inc, pp. 137-146.

Morgan, K. (1998) Draft codes of ethics and practice for the Fiji media council, Consultancy report.
Cardiff: The Thomson Foundation.

Morgan, Kenneth (1996) Future media legislation and regulation for the republic of the Fiji Islands.
Consultancy report. Cardiff: The Thomson Foundation.

National Task Team 1 on Good Governance (n.d.) ‘Background paper: The role of the media in a
democratic Fiji Islands.” National Council for Building a Better Fiji.

New Zealand Herald (2008, October 4). ‘Press Council advertisement: Public member appointment,’
p. Al5.

NZ Broadcasting Standards Authority (2008, August 27) BSA Decision No: 2008-040: ‘Complainant:
C. T. Pryde, Solicitor-General of the Republic of the Fiji Islands; Broadcaster Radio New Zealand Ltd,
broadcasting as Radio New Zealand National.” Retrieved on 26 September 2008, from:
http://kauri.aut.ac.nz:8080/dspace/handle/123456789/1463

Parkinson, W.; Hannah, E.; Nawari, M.; and Hunter, R. (2007). ‘Re: Human Rights Commission
inquiry into freedom and independence of the media.” July 27.

Pearson, M. (2007) The journalist’s guide to media law: Dealing with legal and ethical issues (3" ed.).
Crows Nest, NSW: Allen & Unwin.

Price, S. (2008) Media Minefield. Wellington: NZ Journalists Training Organisation.

Rankine, J., Nairn, R.; Moewaka Barnes, A.; Gregory, M.; Kaiwai, H.; Borell, B.; and McCreanor, T.
(2007) Media and Te Tiriti o Waitangi 2007. Kupu Taea, Auckland.

39|Page



Ratuva, S. (2008, October 3) ‘Multiple battle lines — who is winning?’ Pacific Media Centre Online.
Retrieved on 4 October 2008, from: www.pmc.aut.ac.nz/postmortem/081003_Fiji-Ratuva.shtml

Reporters sans frontiéres (2008, July 18) ‘Fiji’s proposed new media law threatens press freedom.’
Retrieved on 26 February 2008, from:

Richstad, J. (2003) ‘Right to communicate in the internet age,” in C.-J. Bertrand (ed), An Arsenal for
Democracy: Media Accountability Systems. Cresskill, NJ: Hampton Press Inc., pp. 35-48.

Robie, D. (2008) ‘South Pacific notions of the Fourth Estate: A collision of media models, culture and
values’, in E. Papoutsaki and U. S. Harris (eds), South Pacific islands communication. Singapore:
Asian Media Information and Communication Centre (AMIC); Suva: University of the South Pacific;
and Auckland: Pacific Media Centre, pp. 102-116.

Robie, D. (2005) ‘Campaigning with passion for an “arsenal for democracy”.” Pacific Journalism
Review, 11(2): 245-249.

Robie, D. (2004) Mekim Nius: South Pacific Media, Politics and Education. Suva: University of the
South Pacific Book Centre.

Robie, D. (2003) ‘Pacific media councils and cultural values: Safety valve or entrenched hegemony?’
Pacific Journalism Review, 9: 102-122.

Robie, D. (2001) ‘Coup coup land: The press and the putsch in Fiji.” Asia Pacific Media Educator, No
10: 141-162.

Robie, D. (1999) ‘Papua New Guinea,” in Martin, Robert (ed.), Speaking Freely: Expression and the
Law in the Commonwealth. Toronto: Commonwealth Association for Education in Journalism and
Communication, and Irwin Law, pp. 489-518.

Robie, D. (1989) Blood on their Banner: Nationalist Struggles in the South Pacific. London: Zed
Books.

Rosenberg, B. (2008) ‘NZ media 2007: The year of the accountant.” Pacific Journalism Review. 14(1):
176-213.

Singh, S. (2005) ‘Six Oceania microstates: The genesis of media accountability.” Pacific Journalism
Review, 11(2): 42-60.

Shameem, S. (2008a). ‘Preface. In Fiji Human Rights Commission (2008),” in Freedom and
Independence of the Media in Fiji: A report [James Anthony report]. Retrieved on 21 April 2008, from:
http://kauri.aut.ac.nz:8080/dspace/handle/123456789/79

Shameem, S. (2008b, September 17) ‘Michael Field: The writing on the wall.” Fiji Daily Post.
Retrieved on 26 September 2008, from: http://fijidailypost.com/opinion.php?date=20080917

Shameem, S. (2008c) ‘Human rights, development and freedom of information: Media responsibility,’
in S. Singh and B. Prasad, Biman (eds), Media and Development: Issues and challenges in the Pacific
Islands. Lautoka: Fiji Institute of Applied Studies; and Auckland: Pacific Media Centre, pp. 137-147.

Singh, S. (2008, August 1) ‘A history of failed bids to muzzle the media.” Pacific Media Centre Online.
Retrieved on 26 August 2008, from:
http://www.pmc.aut.ac.nz/niusbeat/080801 Fijipressure.shtml

Singh, S. (2005) ‘Six Oceania microstates: The genesis of media accountability.” Pacific Journalism
Review, 11(2): 42-60.

Singh, T. R. (2008, September 27) ‘Media under scrutiny.” The Fiji Times. Retrieved on 28 September
2008, from: http://www.fijitimes.com/story.aspx?id=101976

40|Page



Sun (Fiji) News Ltd (2007) [‘Response to the Fiji Human Rights Commission media report.”] October
4.

Tarte, Daryl (2007) ‘Letter from the Fiji Media Council to the FHRC.” August 1.

Notes

! Fiji Sun publisher Russell Hunter, an Australian citizen, was expelled from Fiji on 27 February 2008
because he was allegedly “conducting himself in a manner prejudicial to the peace, defence, public
safety, security and stability of the sovereign state of the Fiji Islands” (Fiji Government media release,
27 February 2008). Hunter was deported after publishing a series of investigative articles by Victor Lal
about Interim Finance Minister Mahendra Chaudhry alleging taxation irregularities and secret offshore
accounts. Chaudhry was cleared by a government taxation inquiry which some critics described as a
whitewash. In 1999, Hunter had been refused an extension of his work permit as editor-in-chief of The
Fiji Times by Chaudhry’s Labour Party-led coalition government. But this was later overturned by the
post-coup Laisenia Qarase government. Hunter and Lal were jointly awarded the prize for outstanding
journalism at the 2008 Fiji Awards for Media Excellence (FAME). On 2 May 2008—on the eve of the
UNESCO World Media Freedom Day—Evan Hannah, also an Australian and publisher of The Fiji
Times, was deported and put on a flight to Korea in spite of an injunction against his expulsion.

2 In the preface to the James Anthony report (Fiji Human Rights Commission, 2008), FHRC director
Dr Shaista Shameem (2008a) claimed that New Zealand journalist Michael Field had intervened and
pressured the original choice as consultant to undertake the review, former New Zealand Race
Relations Conciliator Gregory Fortuin, to stand down from the inquiry. According to Shameem:

Mr Fortuin informed the commission that ... journalist Michael Field telephoned him to

tell him that he (Fortuin) would be lending “credibility to the discredited Human Rights

Commission director and coup apologist” and that he would “be manipulated by the

director for her own purposes”. Mr Fortuin reported that Field and “two lawyers” from

Fiji told him that the report of the commission “had already been written” but that it

“needs a credible person to publish it”.

Such deliberate obstruction of the FHRC by Michael Field can be dealt with pursuant to

s47 of the Human Rights Commission Act, which prohibits anyone from willfully

hindering the commission’s work. Wilful obstruction is a criminal offence under our law.

A complaint in this regard has been lodged with the police in Fiji.” (Shameem, 2004.

p. 1)
Shameem (2008b) later wrote a bitter attack on Field’s integrity in the Fiji Daily Post, describing a
Broadcasting Standards Authority (2008) ruling against Radio New Zealand National for inaccurate
statements made by him in an on-air commentary as a “death knell”. Field (2008) replied on his own
website, attacking the Fiji government’s “hack spin doctor”.
Another New Zealand journalist was also named in the preface to the report: David Robie (p. 1): “The
FHRC was also sent critiques of the Fiji media landscape authored by NZ journalist who had
previously held the prestigious position of head of the University of the South Pacific’s Journalism
School.” To clarify this statement, this author had no connection whatsoever with the FHRC review
and the critique referred to is a peer-reviewed academic article on the public record (see Robie, 2001).

® Bertrand developed the term M*A*S (media accountability systems), or M*A*R*S in French for
Moyens d’assurer la responsibilite sociale des medias (means to insure that media will be socially
responsible. In his 2003 book An Arsenal for Democracy: Media accountability systems (p. 17), he
defined M*A*S as any means of improving media services to the public that function independently
from the government:
[They] are expected to achieve their purpose by increasing the competence of journalists;
by discovering (through observation and analysis) what media do and don’t do, as
compared to what they should do. And, mainly, M*A*S enable media to hear the
consumers’ views, what they like, dislike, might like. And they enable media to discover,
correct, explain their errors and mistakes, and apologise for them. M*A*S are a mix of
quality control, customer service, continuing education — and much more, certainly not
just self-regulation. To the citizens, M*A*S give back human rights that a media caste is
inclined to confiscate.

41|Page



* Fiji Television, Fiji Times, Fiji Sun, Fiji Broadcasting Corporation Ltd and Communications Fiji Ltd
(Fiji Human Rights Commission, 2008, Appendix 7).

> The Fiji Media Council announced an independent review in December 2008. The terms of reference:
the manner in which the council has carried out its responsibilities as provided for under the
Constitution; the complaints process; the relationship with the government; its responsibilities to the
public; the administration of the council and the role and remuneration of the chairman and secretary;
and the funding of the council.

Dr David Robie is an associate professor in journalism and director of the Pacific Media Centre in the
School of Communication Studies at New Zealand's AUT University. He is also a former coordinator
of the regional journalism programme at the University of the South Pacific. A version of this paper
was presented at the Public Right to Know (PR2K7) conference at the University of Technology,
Sydney, 17-18 October 2008.

david.robie@aut.ac.nz WwWw.pmc.aut.ac.nz

42|Page



